I Sverige krävs minst en trafikförsäkring för mopeder, och det finns olika försäkringsnivåer beroende på skyddsbehov. Mopeder delas in i Klass I och Klass II, där Klass I kräver registreringsskylt och får inte köras på cykelvägar, medan Klass II får framföras på cykelbanor och inte behöver registreringsskylt. Försäkringskostnaden påverkas av faktorer som ålder, bostadsort och mopedens modell, och det är viktigt att jämföra olika försäkringsbolag för att hitta det bästa alternativet.
Lista över de mest valda försäkringarna under februari 2025. Betyget är baserat på användarupplevelsen, omdömen, försäkringsvillkor samt pris.
I Sverige måste du försäkra din moped med minst en trafikförsäkring. Det finns även andra nivåer av skydd, en viktig aspekt med tanke på alla mopedbilar som vuxit i popularitet de senaste åren. Här på sidan kan du både teckna och jämföra olika försäkringsbolag mot varandra, endast för att göra det allra bästa valet för dig och din moped.
Idag delas mopeder upp i två grupper: Klass 1 och Klass 2. Deras försäkringar tecknas däremot precis likadant, oavsett om det gäller en trafik-, halv-, eller helförsäkring.
Den första klassen benämns även som EU moppe. Denna är den allra vanligaste i dagsläget då du får köra upp till 45 km / h, med ett körkort av typen AM. Klass I mopeder behöver även registreras med en skylt, samt att de inte får köras på motorväg. Till skillnad med Klass II får de inte heller användas på cykelväg.
I denna klassificering räknar man in alla fordon som färdas med en maxhastighet av 25 km / h. De använder även samma trafikregler som cyklar, och de får framföras på cykelbanor. De behöver inte heller någon registreringsskylt eller besiktning, men ett förarbevis krävs om du fyllt 15 år den 1:a oktober 2009 eller senare.
När du har en trafikförsäkring får du ett skydd för fordonet, men även för dig själv, eventuella passagerare – samt medtrafikanter och deras fordon. Du kan även välja att teckna ett mer utökat skydd mot skador och stöld, eller brandskador. Vill du ha komplett täckning finns också helförsäkringar som ersätter för skador i karossen, trots att de orsakats av yttre händelser.
För att få köra en moped måste du ha en trafikförsäkring. Detta är lagstadgat och krävs för att skydda personer vid olyckor, eller fordon och egendom som kan skadas på grund av din moped. Denna försäkringsnivå täcker personskador, samt sådana som uppstår på annans egendom vid en olycka.
Däremot ingår inget skydd mot skador på din moped, utan detta kräver då ett utökat skydd i form av en halv- eller helförsäkring. Vi anser att en trafikförsäkring är lämpligast om du inte är så noga med din moped.
Värt att notera är att mopedförsäkringar inte är lika omfattande som de du hittar för bilar. Med en halvförsäkring ingår däremot oftast täckning för nedanstående situationer:
Observera att hemförsäkringen inte täcker för dessa händelser, så det kan vara en god idé att titta på en halvförsäkring om du har en nyare moped. Du får dessutom skydd för skador som kan uppstå vid misslyckade stöldförsök.
Med denna försäkring ingår allt du får i trafik- och halvförsäkringen, samt ett skydd mot vagnskador för din moped. Här kan du alltså få ersättning även om du kör omkull, eller in i en bil. Den gäller också för skadegörelse.
Du kan dessutom få ersättning om mopeden vält på grund av kraftiga vindar, eller om den åkt ned i ett dike på grund av yttre händelser. Vi rekommenderar detta alternativ om du har en väldigt dyr moped eller mopedbil, eller om du helt enkelt är rädd om den.
Snittpriset ligger någonstans runt 3 400 kr per år för både Klass I och Klass II mopeder. Priset kan däremot skilja sig beroende på din bostadsadress, samt modellen du kör. Även åldern av din moped kan ha en avgörande skillnad, så ta alltid reda på din premie genom att jämföra de olika försäkringsbolagen mot varandra.
Här nedan kan du ta del av några faktorer som används av försäkringsbolagen för att räkna ut din kostnad:
Ja, enligt lag måste du ha minst en trafikförsäkring för att använda fordonet. Beroende på hur väl du vill skydda mopeden kan du välja utökade försäkringspaket, men är den gammal kanske det inte är lika aktuellt.
Försäkringsbolagen erbjuder ibland rabatter om du samlar alla försäkringar hos dem. Har du både din hemförsäkring, bilförsäkring och mopedförsäkring hos ett och samma bolag kan en procentuell rabatt ingå.
Dessa varierar dock beroende på om det gäller If, Folksam, Länsförsäkringar, Svedea och andra stora aktörer inom branschen. Trygg Hansa erbjuder exempelvis 20 % medan Folksam endast ger 10 %, så det gäller att även väga in detta i dina jämförelser. Med ICA Försäkringar kan du till och med få ICA poäng på hela försäkringskostnaden.
En mopedbil tillhör Klass I mopeder. Därmed är det väldigt enkelt att försäkra även dessa fordon, trots att de påminner om en bil med vindruta, sidorutor och fyra däck. Priset blir däremot aningen högre för en mopedbil jämfört med en klassisk moped, något som kan vara bra att veta om.
En elcykel, elscooter, eller en elmoped tillhör Klass II av mopeder. Här ingår bland annat Rawbike, Vässla Bike, eller andra välkända modeller som får gå högst 25 km /h. Notera att dessa inte är registreringspliktiga, men att de fortfarande kräver en försäkring enligt lag.
Grundregeln är att det endast är den registrerade ägaren som ska teckna försäkringen. Här är det viktigt att poängtera att brukare och ägare ska vara samma person, framförallt då en förälder inte ska stå som ägare eller försäkringstagare i de flesta fall. Om det är fel person som tecknar försäkringen riskerar du att bli utan ersättning.
Något som kan vara bra att veta har att göra med mopedkörkortet. Så länge brukaren av mopeden har ett sådant behöver inte en vårdnadshavare registreras i vägtrafikregistret, eller teckna en försäkring. Undantagsfallet är när en son eller dotter äger en moped eller mopedbil, utan att ha tagit körkort för fordonet.
En avställd moped avslutar inte försäkringen helt och hållet, utan du behåller fortfarande delar i halv- och helförsäkringen, till exempel skyddet mot stöld. Du kan ställa av mopeden på Transportstyrelsens hemsida, deras app ”Mina Fordon”, eller genom att fylla i och skicka in registreringsbeviset.
Notera dock att din trafikförsäkring upphör i samband med avställningen. Detta betyder att du inte längre får köra med den då den inte är försäkrad mot olyckor i trafiken.
Om du får din moped stulen måste du kontakta ditt försäkringsbolag. Se bara till att skyddet du har täcker delmomentet stöld, något som brukar ingå i halv- och helförsäkringar. Det är även viktigt att den var låst med ett godkänt mopedlås, eller det fabriksmonterade tändningslåset.
En stöldförsäkring gäller däremot inte om:
Det hör till vanligheterna att självrisken för mopedförsäkringar ligger mellan 1 500 och 3 000 kr. Har du däremot en spårsändare till din moped kan du slippa betala denna summa vid stöld, specifikt om den hittas med hjälp av utrustningen.
Om du äger en moped kan du teckna en försäkring omedelbart här på sidan. Vi rekommenderar att du alltid jämför de olika alternativen innan du tar ditt beslut, framförallt för att hitta det mest passande skyddet och det bästa priset.
Trafikförsäkringen är billigare jämfört med de andra alternativen då den är lagstadgad.
Ja, men den får endast köras av en person som fyllt 15 år samt giltigt körkort.
Du behöver ha minst en trafikförsäkring när du kör en EU moped.
Det finns specialiserade försäkringar för äldre mopeder. Dessa har dock betydligt strängare krav än en vanlig mopedförsäkring, bland annat att ägaren och föraren måste ha fyllt 30 år.
I vanliga fall under ett års tid. Då betalar du även för trafikförsäkringen under hela året, trots att du ställer av den.
Ja, men endast en trafikförsäkring. Det är inte heller alla försäkringsbolag som går med på detta, samt att samtliga av dem avråder dig från att trimma din moped.