Bästa företagsbilförsäkringen 2024:
Vill du hitta den mest förmånliga försäkringen till företagsbilen? På denna sida finner du både användbara tips och praktisk kunskap om vad som är viktigt att tänka på. Vi går även igenom skillnader med företagsförsäkringar jämfört med privatägda fordon, vilka tillägg som är aktuella, samt diverse fördelar som försäkringsbolagen erbjuder till företagsägda bilar.
Jämför försäkringar till företagsbil
För att välja ut den mest lämpliga försäkringen till företagsbilen bör du ställa de olika bolagen mot varandra. På detta vis kan du få ned din årspremie, samtidigt som du sorterar bort försäkringsgivare som inte passar verksamhetens behov.
Att tänka på inför att du tecknar en företagsbilförsäkring
Försäkringens omfattning
Här behöver du bestämma dig för nivån av täckning om en skada eller olycka skulle uppstå. De allra flesta företag väljer en halvförsäkring då den inkluderar skydd mot brand, stöld, glas- och maskinskador. Utöver detta får du även rättshjälp och bärgning.
Priset för premien kan skilja sig ganska mycket om du jämför den obligatoriska trafikförsäkringen med halvförsäkringen, men fördelarna väger ofta upp för nackdelarna när det kommer till fordon som brukas flitigt.
En helförsäkring täcker i sin tur även vagnskador, men nya bilar har alltid en vagnskadegaranti de tre första åren. Premien blir högre med ett komplett skydd, men det kan löna sig i längden om fordonet används i stadstrafik där repor eller bucklor är vanligt förekommande.
Märkesförsäkringar
Vissa försäkringsbolag erbjuder skräddarsydda märkesförsäkringar. Dessa innefattar unika fördelar för specifika bilmärken som Mercedes eller Volkswagen, bland annat halverad självrisk vid skadegörelse – eller lagning av stenskott utan extra kostnad. Dessa kan dock sällan tecknas under en helg, utan kräver istället att du ringer till försäkringsbolaget vid kontorstid.
Villkor
Då företagsbilar kan sakna täckning för egendom som förvaras i bilen kan det vara bra att titta igenom villkoren noga. Detsamma gäller även för självriskeliminering vid viltolyckor, nyckelförlust, feltankning eller skadegörelse.
Många företag värderar dessa skadehändelser betydligt mer än privatpersoner. Här gäller det alltså att syna det finstilta innan försäkringen tecknas.
Pris
Företagare vet hur dyrbar deras tid är. Detta är också anledningen till att de flesta väljer att satsa lite mer på bilförsäkringen, istället för att enbart fokusera på det billigaste alternativet.
Detta görs framförallt för att underlätta när skador väl uppstår. Skillnaderna i kostnaderna är inte enorma, men vissa försäkringsgivare är dyrare beroende på bilmärket och den beräknade årliga körsträckan.
Om du är en småföretagare kanske det kan räcka med en billig halvförsäkring, medan en större och mer etablerad verksamhet kan ska titta på en märkesförsäkring istället.
Rabatter och förmåner
De allra flesta försäkringsbolag erbjuder procentuell rabatt eller andra fördelar om du tecknar fler försäkringar. Här kan det till exempel handla om att komplettera med en småföretagarförsäkring eller fastighetsförsäkring, men det kan också röra sig om andra finesser.
Om vi tittar på några populära namn inom branschen så hittar vi följande förmåner:
- Folksam: Maskinskadeförsäkring ingår upp till 10 år eller 12 000 mil i paketet Stor.
- If: Hyrbil utan kostnad i 45 dagar när du tecknar en tilläggsförsäkring.
- Trygg-Hansa: 10 % rabatt om du har egen firma.
- Länsförsäkringar: Allrisk ingår i halvförsäkringen.
- Svedea: Lagning av stenskott på vindrutan ingår, samt att du får en halverad självrisk för skadegörelse och viltkollision.
Hur du hittar bäst företagsbilförsäkring
Det finns några saker att fokusera lite mer på när det rör företagsbilar. Nedanstående punkter kan ge dig några användbara tips när du befinner dig i valet och kvalet:
- Ditt pris bör vara anpassad till skadorna som ersätts: Med detta menar vi att det inte bara är priset som avgör hur bra försäkringen är. Företag har ofta större behov och då kan det vara livsviktigt att försäkringen innefattar det som krävs i den dagliga verksamheten.
- Se över fördelarna med förhöjd självrisk: Det är praxis att din premie är billigare när självrisken är högre. Därmed kan det vara bra att göra en egen riskanalys innan försäkringen tecknas.
- Hur ofta företagsbilen används: Om fordonet körs kontinuerligt och länge kan det exempelvis vara klokt att teckna ett tillägg för viltolyckor. Används den däremot enbart i storstäder kan det vara läge att se över en högre nivå av skydd för att motverka skadegörelse, repor och dylikt.
- Anpassa dig utifrån företagets behov: De flesta verksamheter växer kontinuerligt vilket kan skapa ett behov för anpassade bilförsäkringar. Det kan även vara så att företaget behöver investera i en hel flotta av bilar, och då kan det vara aktuellt med en märkesförsäkring.
Tillägg som är anpassade för företag
Om verksamheten kräver tillgång till bil är det a och o med en hyrbilsförsäkring när företagsfordonet är på lagning. Du hittar även andra tillägg som assistans där du får hjälp på plats, samt reparation och låsöppning för att du ska kunna fortsätta färden.
Tilläggen förklaras med grundligt här:
- Hyrbil: Ger dig tillgång till en ersättningsbil upp till ett visst antal dagar efter genomförd skadeanmälan. I normalfallet gäller 60 dagar, men perioderna kan variera. Försäkringsbolaget betalar i vanliga fall 75 % av dygns- och kilometerkostnaden, eller 150 till 300 kr per dygn om du avstår hyrbil.
- Assistans: Här ingår oftast hjälp på plats inom en timme när du befinner dig i Sverige. Det kan röra sig om enklare reparationer eller låsöppning, men även transport och hotellrum om felet inte går att åtgärda direkt.
- Självriskrabatt: Detta tillägg minskar den ekonomiska bördan när bilen får en repa, eller om du kör på ett djur.
- Viltskador: Försäkringsbolagen brukar erbjuda ett separat tillägg för viltskador. Dessa är särskilt anpassade för landsvägar och ersätter exempelvis självrisken vid kollision med djur.
- Egendomsförsäkring: Många företag väljer att försäkra egendom som förvaras i företagsbilar, däremot krävs det en separat försäkring i de allra flesta fall.
- Transportansvar: Om verksamheten sysslar med transporter av gods eller material behövs även en transportansvarsförsäkring. På detta vis försäkras det som transporteras, utöver själva fordonet.
- Rörelseförsäkring: Åkerier behöver en särskild försäkring för varor som körs på daglig basis, bland annat rättsskydd och ansvarsförsäkringar. På detta vis ersätts skador på egendom som inte hör till åkeriet.
Vanliga frågor och svar
Vilken typ av försäkring ska jag ha om bilen står på ett företag?
De allra flesta företag tecknar en halvförsäkring på sina fordon. Denna täcker mot en rad olika skademoment, samtidigt som premien inte är avsevärt mycket högre jämfört med den obligatoriska trafikförsäkringen. Företag anpassar också sina bilförsäkringar med diverse tillägg utifrån verksamhetens behov.
Är det skillnad mellan privatbilsförsäkringar och företagsbilsförsäkringar?
Ja, specifikt gällande tilläggsförsäkringarna. Det är mycket vanligare att företag tecknar tillägg för sina bilar, eller märkesförsäkringar till samtliga fordon i deras ägo. Försäkringsbolagen inkluderar dessutom lätt lastbil i skyddet. En ytterligare skillnad är att företag måste bokföra sina bilförsäkringar.
Vad kostar en bilförsäkring för företag?
Priset går inte att ange i förväg då försäkringsbolagen räknar fram premien utifrån en rad med faktorer. Företagets behov kan också påverka det en del, men detsamma gäller när det kommer till vald skyddsnivå. Vår rekommendation är att knappa in registreringsnumret på fordonet och jämföra de olika försäkringarna mot varandra.
Vad gäller om man kör tjänstebil?
En förmånsbil är en företagsägd bil vilket innebär att du inte står som försäkringstagare. Det är därmed arbetsgivaren som betalar självrisken och alla andra kostnader förknippade till bilförsäkringen.
Senast granskad: 6 juli, 2023
Linnea Sandström har skrivit för Försäkringsguiden.se sedan 2020. Linnea har ett djupt intresse för försäkringar. Utöver att djupdyka i försäkringsbolagens villkor spenderar Linnea mycket av sin tid att prata med försäkringsbolagens support för att reda ut detaljer.
Linnea är också en flitig besökare hos Konsumenternas Försäkringsbyrå samt hos den nationella konsumentupplysningen Hallå konsument som förser svenskar med information om bank-, finans- eller försäkringsfrågor.